Wersja obowiązująca z dnia

PROGRAM DZIAŁALNOŚCI ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W RESZLU

PROGRAM DZIAŁALNOŚCI

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W RESZLU

TYPU „A”

 

Oferta dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy typu A jest skierowana do osób przewlekle psychicznie chorych. Doświadczenie choroby psychicznej wiąże się z poczuciem wyobcowania i osamotnienia oraz trudności w kontaktach z ludźmi. Osoby te przeżywają niechęć do podejmowania jakichkolwiek działań. Tracą wiarę we własne siły i możliwości. Trudno jest im znaleźć miejsce, w którym mogłyby dzielić się swoimi przeżyciami i pomysłami.

  1. Cel główny:

Głównym celem usług świadczonych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Reszlu dla osób z zaburzeniami psychicznymi jest poprawa jakości życia i warunków funkcjonowania w społeczności lokalnej. Cel ten realizowany jest poprzez prowadzenie szeroko pojętej rehabilitacji społecznej i wsparcie psychologiczne. Osoby chore przewlekle psychicznie oraz ich otoczenie, z powodu zaburzeń jakie występują w przebiegu jednostki chorobowej, narażone są w znacznym stopniu na izolację społeczną. Izoluje się sam chory, jego rodzina, nasila się również niechęć otoczenia do kontaktów z chorym spowodowana trudnościami w relacjach, lękiem powodowanym głównie niedostateczną edukacją społeczną w zakresie chorób psychicznych.

Narastająca izolacja prowadzi do nasilenia zaburzeń a w konsekwencji do obniżenia jakości życia – chory oddala się od rzeczywistych problemów, stopniowo maleje zdolność do radzenia sobie w sprawach dnia codziennego. Cel ten wpisuje się w Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Reszel na lata 2016-2020 (Uchwała Rady Miejskiej w Reszlu Nr XXIII/162/2016 z dnia 30.06.2016 r.) – cel strategiczny 3 - poprawa warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej.

  1. Cele szczegółowe działalności ŚDS

Oferta dla Uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy typu A jest skierowana do osób przewlekle psychicznie chorych.

  • kształtowanie umiejętności społecznych i umiejętności samoobsługi, w tym usprawnianie wykonywania podstawowych czynności dnia  codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym;
  • zwiększenie własnej aktywności;
  • wsparcie w zakresie poradnictwa psychologicznego i pomocy w dostępie do świadczeń zdrowotnych;
  • integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym, w tym rodzinnym, sąsiedzkim, z innymi osobami w czasie zakupów, w urzędach, w instytucjach kultury;
  • wykształcenie umiejętności radzenia sobie z doświadczeniem choroby psychicznej.

III. Formy prowadzonej działalności

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów Dom świadczy następujące usługi:

  1. Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym:
    • Trening dbałości o wygląd zewnętrzny oraz trening nauki higieny
    • Trening kulinarny
    • Trening umiejętności praktycznych
    • Trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi
  2. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiazywania problemów
  3. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego
  4. Treningi samoobsługi i umiejętności społecznych
  5. Poradnictwo psychologiczne
  6. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
  7. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia
  8. Niezbędna opieka
  9. Terapia ruchowa
  10. Inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy,
  11. Współpraca z jednostkami ochrony zdrowia i innymi podmiotami, w tym w szczególności z rodzinami i innymi osobami z otoczenia uczestników.

Założone efekty działań terapeutycznych u uczestników:

  • wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej
  • wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych
  • wzrost zainteresowania sposobem spędzenia czasu wolnego
  • wzrost poczucia własnej wartości
  • poprawa samooceny
  • poprawa motoryki małej i wielkiej
  • umiejętność radzenia sobie z własnymi umiejętnościami.

IV. Metody, sposoby i kryteria oceny efektów działalności Domu

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów powołany jest zespół wspierająco - aktywizujący, który opracowuje indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem. W planie określony jest rodzaj i zakres zajęć dla uczestnika, dostosowanych do jego potrzeb oraz możliwości psychofizycznych.

Określenie planu dla uczestnika nowoprzyjętego poprzedzone jest trzymiesięcznym okresem wstępnym niezbędnym dla oceny możliwości psychofizycznych uczestnika.

Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem analizowania przebiegu procesu wspierająco-aktywizacyjnego uczestników i ewentualnej jego modyfikacji. Zespół sprawdza, czy przyjęte metody i formy są stosowane i czy proces przebiega bez zakłóceń.

Ocenie działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Reszlu służą następujące metody, sposoby i kryteria:

  1. ocena ewaluacji uczestnika;
  2. sprawozdanie roczne merytoryczno – finansowe z funkcjonowania Domu;
  3. ocena funkcjonowania placówki wynikająca z przeprowadzonych kontroli finansowych i merytorycznych;
  4. współpraca, relacje z rodzinami i najbliższymi uczestników zajęć oraz ich opinie;
  5. ilość instytucji środowiska lokalnego na stałe lub okazjonalnie współpracująca z placówką.

Ocenie postępu uczestników służą następujące metody, sposoby, narzędzia:

  1. ocena i weryfikacja sporządzana przez zespół wspierająco – aktywizujący postępów terapeutycznych każdego podopiecznego, średnio co pół roku. Aktywność i samodzielność uczestników zajęć jest oceniana w takich sferach jak: samoobsługa i zaradność życiowa, umiejętności interpersonalne, aktywność na zajęciach, rozwój zainteresowań, zdrowie i aktywność ruchowa.
  2. prowadzenie przez zespół wspierająco-aktywizujący teczek imiennych podopiecznych zawierających oprócz planu postępowania wspierająco – aktywizującego arkusze spostrzeżeń i obserwacji, notatki służbowe oraz informacje o leczeniu;
  3. lista obecności uczestników zajęć na poszczególnych zajęciach w placówce;
  4. dzienniki zajęć przeprowadzonych z podopiecznymi, regularnie prowadzonych przez terapeutów i instruktorów terapii zawierające m.in. tematykę zajęć, sposób ich realizacji oraz uwagi dotyczące uczestników.

V. Możliwości realizacji poszczególnych form działania w Domu

Środowiskowy Dom Samopomocy w Reszlu prowadzi swoją działalność terapeutyczną na rzecz osób przewlekle psychicznie chorych w pomieszczeniach wyposażonych w odpowiedni sprzęt i urządzenia.

Placówka zatrudnia osoby niezbędne do realizacji zadań i zapewnienia sprawnego funkcjonowania, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestników. Osoby zatrudnione w Domu do prowadzenia danego rodzaju zajęć lub wykonywania czynności, posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

VI. Przyjęte kierunki dalszego rozwoju Domu

W celu wprowadzenia nowych form wsparcia placówka będzie współpracowała z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi ośrodkami wsparcia. Ważnym elementem działalności będzie aktywizacja społeczna i podejmowanie działań niwelujących uprzedzenia i stereotypy dotyczące osób chorych psychicznie i niepełnosprawnych, a także zwrócenie uwagi władz i społeczności lokalnej na problemy tej grupy osób. Cele te, będą realizowane poprzez współorganizowanie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego cyklicznych imprez w środowisku lokalnym oraz nawiązywanie współpracy z innymi ośrodkami. Działania te adresowane będą do podopiecznych ŚDS oraz społeczności lokalnej.

Ważnym aspektem jest również dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez Dom, promocja Domu oraz pozyskiwanie nowych uczestników. Niezbędnym elementem w kierunku dalszego rozwoju Domu jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, udział w konferencjach, seminariach a także szkoleniach.

Dom Typu A realizuje swoje cele poprzez stosowanie różnorodnych form zajęć indywidualnych i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestnika, jak również do możliwości organizacyjnych i finansowych ŚDS.

 

PROGRAM DZIAŁALNOŚCI

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W RESZLU

TYPU „B”

I. Nadrzędnym celem działalności Środowiskowego Domu Samopomocy typu B ukierunkowanym na osoby z niepełnosprawnością intelektualną jest poprawa jakości życia poprzez rehabilitację społeczną, medyczną i zawodową, aby ich życie było zbliżone, na ile to możliwe, do życia ludzi zdrowych. Prowadzone działania ukierunkowane są na zapewnieniu oparcia społecznego, budowaniu samodzielności i niezależności, rozwijaniu umiejętności poprawnego komunikowania się z otoczeniem.

Cel ten wpisuje się w Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Reszel na lata 2016-2020 ( Uchwała Rady Miejskiej w Reszlu Nr XXIII/162/2016 z dnia 30.06.2016 r.) – cel strategiczny 3 - poprawa warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej.

 

II. Cele szczegółowe działalności ŚDS – typ B

Oferta dla Uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy typu B jest skierowana do osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, znacznym i umiarkowanym, a także osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, gdy jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne.

  • kształtowanie u osób z niepełnosprawnością intelektualną umiejętności niezbędnych do wyrobienia zaradności w życiu codziennym oraz samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych;
  • kształtowanie umiejętności z zakresu samoobsługi i higieny osobistej (w tym szczególna uwaga ukierunkowana na usprawnianie wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego);
  • wsparcie w zakresie poradnictwa psychologicznego i pomocy w dostępie do świadczeń zdrowotnych;
  • integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym, w tym rodzinnym, sąsiedzkim, z innymi osobami w czasie zakupów, w urzędach, w instytucjach kultury;
  • kształtowanie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie.

III. Formy prowadzonej działalności

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów Dom świadczy następujące usługi:

  1. Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym:
    • Trening dbałości o wygląd zewnętrzny oraz trening nauki higieny

    • Trening kulinarny

    • Trening umiejętności praktycznych

    • Trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi

  2. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiazywania problemów
  3. Trening umiejętności komunikacyjnych z tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się
  4. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego
  5. Treningi samoobsługi i umiejętności społecznych
  6. Poradnictwo psychologiczne
  7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
  8. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia
  9. Niezbędna opieka
  10. Terapia ruchowa
  11. Inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy,
  12. Współpraca z jednostkami ochrony zdrowia i innymi podmiotami, w tym w szczególności z rodzinami i innymi osobami z otoczenia uczestników.

Założone efekty działań terapeutycznych u uczestników:

  • poprawa funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu codziennym
  • wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych
  • wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej,
  • poprawa motoryki małej i wielkiej,
  • poprawa samooceny,
  • zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach zorganizowanych,
  • wzrost zainteresowania sposobami spędzenia czasu wolnego,
  • umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami,
  • wzrost poczucia własnej wartości.

IV. Metody, sposoby i kryteria oceny efektów działalności Domu

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów powołany jest zespół wspierająco - aktywizujący, który opracowuje indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem. W planie określony jest rodzaj i zakres zajęć dla uczestnika, dostosowanych do jego potrzeb oraz możliwości psychofizycznych.

Określenie planu dla uczestnika nowoprzyjętego poprzedzone jest trzymiesięcznym okresem wstępnym niezbędnym dla oceny możliwości psychofizycznych uczestnika.

Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem analizowania przebiegu procesu wspierająco-aktywizacyjnego uczestników i ewentualnej jego modyfikacji. Zespół sprawdza, czy przyjęte metody i formy są stosowane i czy proces przebiega bez zakłóceń.

Ocenie działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Reszlu służą następujące metody, sposoby i kryteria:

  1. ocena ewaluacji uczestnika;
  2. sprawozdanie roczne merytoryczno – finansowe z funkcjonowania Domu;
  3. ocena funkcjonowania placówki wynikająca z przeprowadzonych kontroli finansowych i merytorycznych;
  4. współpraca, relacje z rodzinami i najbliższymi uczestników zajęć oraz ich opinie;
  5. ilość instytucji środowiska lokalnego na stałe lub okazjonalnie współpracująca z placówką.

Ocenie postępu uczestników służą następujące metody, sposoby, narzędzia:

  1. ocena i weryfikacja sporządzana przez zespół wspierająco – aktywizujący postępów terapeutycznych każdego podopiecznego, średnio co pół roku. Aktywność i samodzielność uczestników zajęć jest oceniana w takich sferach jak: samoobsługa i zaradność życiowa, umiejętności interpersonalne, aktywność na zajęciach, rozwój zainteresowań, zdrowie i aktywność ruchowa.
  2. prowadzenie przez zespół wspierająco-aktywizujący teczek imiennych podopiecznych zawierających oprócz planu postępowania wspierająco – aktywizującego arkusze spostrzeżeń i obserwacji, notatki służbowe oraz informacje o leczeniu;
  3. lista obecności uczestników zajęć na poszczególnych zajęciach w placówce;
  4. dzienniki zajęć przeprowadzonych z podopiecznymi, regularnie prowadzonych przez terapeutów i instruktorów terapii zawierające m.in. tematykę zajęć, sposób ich realizacji oraz uwagi dotyczące uczestników.

V. Możliwości realizacji poszczególnych form działania w Domu

Środowiskowy Dom Samopomocy w Reszlu prowadzi swoją działalność terapeutyczną na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną w pomieszczeniach wyposażonych w odpowiedni sprzęt i urządzenia.

Placówka zatrudnia osoby niezbędne do realizacji zadań i zapewnienia sprawnego funkcjonowania, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestników. Osoby zatrudnione w Domu do prowadzenia danego rodzaju zajęć lub wykonywania czynności, posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

VI. Przyjęte kierunki dalszego rozwoju Domu

W celu wprowadzenia nowych form wsparcia placówka będzie współpracowała z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi ośrodkami wsparcia. Ważnym elementem działalności będzie aktywizacja społeczna i podejmowanie działań niwelujących uprzedzenia i stereotypy dotyczące osób chorych psychicznie i niepełnosprawnych, a także zwrócenie uwagi władz i społeczności lokalnej na problemy tej grupy osób. Cele te, będą realizowane poprzez współorganizowanie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego cyklicznych imprez w środowisku lokalnym oraz nawiązywanie współpracy z innymi ośrodkami. Działania te adresowane będą do podopiecznych ŚDS oraz społeczności lokalnej.

Ważnym aspektem jest również dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez Dom, promocja Domu oraz pozyskiwanie nowych uczestników. Niezbędnym elementem w kierunku dalszego rozwoju Domu jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, udział w konferencjach, seminariach a także szkoleniach.

Dom Typu B realizuje swoje cele poprzez stosowanie różnorodnych form zajęć indywidualnych i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestnika oparty na elastycznym, dostosowanym do potrzeb psychofizycznych uczestnika za jego akceptacją oraz przy współpracy z rodziną, jak również do możliwości organizacyjnych i finansowych ŚDS.

 

PROGRAM DZIAŁALNOŚCI

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W RESZLU

TYPU „C”

I. Głównym celem Środowiskowego Domu Środowiskowego typu C

jest podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych, które ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, niezbędnych im do możliwie najbardziej samodzielnego życia, min. poprzez kształtowanie motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań, wyrabianie nawyków celowej aktywności oraz sposobu życia zbliżonego do zwyczajowych norm.

Cel ten wpisuje się w Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Reszel na lata 2016-2020 ( Uchwała Rady Miejskiej w Reszlu Nr XXIII/162/2016 z dnia 30.06.2016 r.) – cel strategiczny 3 - poprawa warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej.

II. Cele szczegółowe działalności ŚDS – typu C

Oferta dla Uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy typu C jest przeznaczona dla osób wykazujących inne zaburzenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych.

  • kształtowanie umiejętności społecznych umożliwiających pełnienie odpowiednich ról społecznych;
  • usprawnianie wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego;
  • poprawa bądź podtrzymywanie funkcji ruchowych organizmu;
  • wsparcie w zakresie poradnictwa psychologicznego i pomocy w dostępie do świadczeń zdrowotnych;
  • integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym, w tym rodzinnym, sąsiedzkim, z innymi osobami w czasie zakupów, w urzędach, w instytucjach kultury.

III. Formy prowadzonej działalności

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów Dom świadczy następujące usługi:

  1. Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym:
    • Trening dbałości o wygląd zewnętrzny oraz trening nauki higieny

    • Trening kulinarny

    • Trening umiejętności praktycznych

    • Trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi

  2. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiazywania problemów
  3. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego
  4. Treningi samoobsługi i umiejętności społecznych
  5. Poradnictwo psychologiczne
  6. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
  7. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia
  8. Niezbędna opieka
  9. Terapia ruchowa
  10. Inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy,
  11. Współpraca z jednostkami ochrony zdrowia i innymi podmiotami, w tym w szczególności z rodzinami i innymi osobami z otoczenia uczestników.

 

Założone efekty działań terapeutycznych u uczestników:

  • poprawa funkcjonowania osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych w życiu codziennym
  • wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych
  • wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej,
  • poprawa motoryki małej i wielkiej,
  • poprawa samooceny,
  • zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach zorganizowanych,
  • wzrost zainteresowania sposobami spędzenia czasu wolnego,
  • umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami,
  • wzrost poczucia własnej wartości,
  • umiejętność załatwiania spraw urzędowych,
  • świadome leczenie i usprawnianie,
  • reintegracja społeczna i zawodowa uczestników.

 

IV. Metody, sposoby i kryteria oceny efektów działalności Domu

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów powołany jest zespół wspierająco - aktywizujący, który opracowuje indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem. W planie określony jest rodzaj i zakres zajęć dla uczestnika, dostosowanych do jego potrzeb oraz możliwości psychofizycznych.

Określenie planu dla uczestnika nowoprzyjętego poprzedzone jest trzymiesięcznym okresem wstępnym niezbędnym dla oceny możliwości psychofizycznych uczestnika.

Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem analizowania przebiegu procesu wspierająco-aktywizacyjnego uczestników i ewentualnej jego modyfikacji. Zespół sprawdza, czy przyjęte metody i formy są stosowane i czy proces przebiega bez zakłóceń.

Ocenie działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Reszlu służą następujące metody, sposoby i kryteria:

  1. ocena ewaluacji uczestnika;
  2. sprawozdanie roczne merytoryczno – finansowe z funkcjonowania Domu;
  3. ocena funkcjonowania placówki wynikająca z przeprowadzonych kontroli finansowych i merytorycznych;
  4. współpraca, relacje z rodzinami i najbliższymi uczestników zajęć oraz ich opinie;
  5. ilość instytucji środowiska lokalnego na stałe lub okazjonalnie współpracująca z placówką.

Ocenie postępu uczestników służą następujące metody, sposoby, narzędzia:

  1. ocena i weryfikacja sporządzana przez zespół wspierająco – aktywizujący postępów terapeutycznych każdego podopiecznego, średnio co pół roku. Aktywność i samodzielność uczestników zajęć jest oceniana w takich sferach jak: samoobsługa i zaradność życiowa, umiejętności interpersonalne, aktywność na zajęciach, rozwój zainteresowań, zdrowie i aktywność ruchowa.
  2. prowadzenie przez zespół wspierająco-aktywizujący teczek imiennych podopiecznych zawierających oprócz planu postępowania wspierająco – aktywizującego arkusze spostrzeżeń i obserwacji, notatki służbowe oraz informacje o leczeniu;
  3. lista obecności uczestników zajęć na poszczególnych zajęciach w placówce;
  4. dzienniki zajęć przeprowadzonych z podopiecznymi, regularnie prowadzonych przez terapeutów i instruktorów terapii zawierające m.in. tematykę zajęć, sposób ich realizacji oraz uwagi dotyczące uczestników.

V. Możliwości realizacji poszczególnych form działania w Domu

Środowiskowy Dom Samopomocy w Reszlu prowadzi swoją działalność terapeutyczną na rzecz osób wykazujących inne zaburzenia czynności psychicznych w pomieszczeniach wyposażonych w odpowiedni sprzęt i urządzenia.

Placówka zatrudnia osoby niezbędne do realizacji zadań i zapewnienia sprawnego funkcjonowania, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestników. Osoby zatrudnione w Domu do prowadzenia danego rodzaju zajęć lub wykonywania czynności, posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

VI. Przyjęte kierunki dalszego rozwoju Domu

W celu wprowadzenia nowych form wsparcia placówka będzie współpracowała z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi ośrodkami wsparcia. Ważnym elementem działalności będzie aktywizacja społeczna i podejmowanie działań niwelujących uprzedzenia i stereotypy dotyczące osób chorych psychicznie i niepełnosprawnych, a także zwrócenie uwagi władz i społeczności lokalnej na problemy tej grupy osób. Cele te, będą realizowane poprzez współorganizowanie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego cyklicznych imprez w środowisku lokalnym oraz nawiązywanie współpracy z innymi ośrodkami. Działania te adresowane będą do podopiecznych ŚDS oraz społeczności lokalnej.

Ważnym aspektem jest również dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez Dom, promocja Domu oraz pozyskiwanie nowych uczestników. Niezbędnym elementem w kierunku dalszego rozwoju Domu jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, udział w konferencjach, seminariach a także szkoleniach.

Dom Typu C realizuje swoje cele poprzez stosowanie różnorodnych form zajęć indywidualnych i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestnika oparty na elastycznym, dostosowanym do potrzeb psychofizycznych uczestnika za jego akceptacją oraz przy współpracy z rodziną , jak również do możliwości organizacyjnych i finansowych ŚDS.

 

 

PROGRAM DZIAŁALNOŚCI

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W RESZLU

TYPU „D”

 

I. Głównym celem Środowiskowego Domu Środowiskowego typu D

jest wsparcie społeczne osobom ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi, mającym trudności z codziennymi czynnościami w zakresie higieny, samoobsługi, spożywania posiłków, zaradności życiowej w codziennym funkcjonowaniu, pozwalającego na zaspakajanie ich podstawowych potrzeb życiowych, usamodzielnienie i integrację społeczną.

Cel ten wpisuje się w Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Reszel na lata 2016-2020 ( Uchwała Rady Miejskiej w Reszlu Nr XXIII/162/2016 z dnia 30.06.2016 r.) – cel strategiczny 3 - poprawa warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej.

II. Cele szczegółowe działalności ŚDS - typu D

Oferta dla Uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy typu D jest przeznaczona dla osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi;

  • wyrównywanie deficytów w zakresie komunikacji interpersonalnej;
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami;
  • usprawnianie wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego;
  • wsparcie w zakresie poradnictwa psychologicznego i pomocy w dostępie do lekarza psychiatry, innych specjalistów oraz lekarza rodzinnego;
  • poprawa bądź podtrzymywanie funkcji ruchowych uczestnika;
  • dążenie do poprawy jakości życia uczestnika;
  • organizowanie całokształtu spraw zmierzających do realizacji usług opiekuńczych zgodnie z indywidualnymi planami postępowania wspierająco-aktywizującego uczestnika;
  • wyrównywanie deficytów sensorycznych poprzez wprowadzenie wielozmysłowej stymulacji;
  • udzielanie kompleksowej pomocy przy rozwiązywaniu spraw i problemów;
  • integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym, w tym rodzinnym, sąsiedzkim, z innymi osobami w czasie zakupów, w urzędach, w instytucjach kultury.

III. Formy prowadzonej działalności

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów Dom świadczy następujące usługi:

  1. Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym:
    • Trening dbałości o wygląd zewnętrzny oraz trening nauki higieny
    • Trening kulinarny
    • Trening umiejętności praktycznych
    • Trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi
  2. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiazywania problemów
  3. Trening umiejętności komunikacyjnych z tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się
  4. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego
  5. Treningi samoobsługi i umiejętności społecznych
  6. Poradnictwo psychologiczne
  7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
  8. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia
  9. Niezbędna opieka
  10. Terapia ruchowa
  11. Inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy,
  12. Współpraca z jednostkami ochrony zdrowia i innymi podmiotami, w tym w szczególności z rodzinami i innymi osobami z otoczenia uczestników.

Założone efekty działań terapeutycznych u uczestników:

  • poprawa funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi w życiu codziennym
  • wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych
  • wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej,
  • poprawa motoryki małej i wielkiej,
  • poprawa samooceny,
  • zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach zorganizowanych,
  • wzrost zainteresowania sposobami spędzenia czasu wolnego,
  • umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami,
  • wzrost poczucia własnej wartości,
  • załatwianie spraw urzędowych przy wsparciu opiekuna;

 

IV. Metody, sposoby i kryteria oceny efektów działalności Domu

Dla osiągnięcia wyznaczonych celów powołany jest zespół wspierająco - aktywizujący, który opracowuje indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem. W planie określony jest rodzaj i zakres zajęć dla uczestnika, dostosowanych do jego potrzeb oraz możliwości psychofizycznych.

Określenie planu dla uczestnika nowoprzyjętego poprzedzone jest trzymiesięcznym okresem wstępnym niezbędnym dla oceny możliwości psychofizycznych uczestnika.

Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem analizowania przebiegu procesu wspierająco-aktywizacyjnego uczestników i ewentualnej jego modyfikacji. Zespół sprawdza, czy przyjęte metody i formy są stosowane i czy proces przebiega bez zakłóceń.

Ocenie działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Reszlu służą następujące metody, sposoby i kryteria:

a) ocena ewaluacji uczestnika;

  1. sprawozdanie roczne merytoryczno – finansowe z funkcjonowania Domu;
  2. ocena funkcjonowania placówki wynikająca z przeprowadzonych kontroli finansowych i merytorycznych;
  3. współpraca, relacje z rodzinami i najbliższymi uczestników zajęć oraz ich opinie;
  4. ilość instytucji środowiska lokalnego na stałe lub okazjonalnie współpracująca z placówką.

Ocenie postępu uczestników służą następujące metody, sposoby, narzędzia:

  1. ocena i weryfikacja sporządzana przez zespół wspierająco – aktywizujący postępów terapeutycznych każdego podopiecznego, średnio co pół roku. Aktywność i samodzielność uczestników zajęć jest oceniana w takich sferach jak: samoobsługa i zaradność życiowa, umiejętności interpersonalne, aktywność na zajęciach, rozwój zainteresowań, zdrowie i aktywność ruchowa.
  2. prowadzenie przez zespół wspierająco-aktywizujący teczek imiennych podopiecznych zawierających oprócz planu postępowania wspierająco – aktywizującego arkusze spostrzeżeń i obserwacji, notatki służbowe oraz informacje o leczeniu;
  3. lista obecności uczestników zajęć na poszczególnych zajęciach w placówce;
  4. dzienniki zajęć przeprowadzonych z podopiecznymi, regularnie prowadzonych przez terapeutów i instruktorów terapii zawierające m.in. tematykę zajęć, sposób ich realizacji oraz uwagi dotyczące uczestników.

 

V. Możliwości realizacji poszczególnych form działania w Domu

Środowiskowy Dom Samopomocy w Reszlu prowadzi swoją działalność terapeutyczną na rzecz osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi w pomieszczeniach wyposażonych w odpowiedni sprzęt i urządzenia.

Placówka zatrudnia osoby niezbędne do realizacji zadań i zapewnienia sprawnego funkcjonowania, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestników. Osoby zatrudnione w Domu do prowadzenia danego rodzaju zajęć lub wykonywania czynności, posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

VI. Przyjęte kierunki dalszego rozwoju Domu

W celu wprowadzenia nowych form wsparcia placówka będzie współpracowała z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi ośrodkami wsparcia. Ważnym elementem działalności będzie aktywizacja społeczna i podejmowanie działań niwelujących uprzedzenia i stereotypy dotyczące osób chorych psychicznie ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzeżonymi, a także zwrócenie uwagi władz i społeczności lokalnej na problemy tej grupy osób. Cele te, będą realizowane poprzez współorganizowanie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego cyklicznych imprez w środowisku lokalnym oraz nawiązywanie współpracy z innymi ośrodkami. Działania te adresowane będą do podopiecznych ŚDS oraz społeczności lokalnej.

Ważnym aspektem jest również dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez Dom, promocja Domu oraz pozyskiwanie nowych uczestników. Niezbędnym elementem w kierunku dalszego rozwoju Domu jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, udział w konferencjach, seminariach a także szkoleniach.

Dom Typu D realizuje swoje cele poprzez stosowanie różnorodnych form zajęć indywidualnych i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestnika oparty na elastycznym, dostosowanym do potrzeb psychofizycznych uczestnika za jego akceptacją oraz przy współpracy z rodziną, jak również do możliwości organizacyjnych i finansowych ŚDS.

 

 

 

 

Załączniki